על ספת המעצבת נרקיס חן

החיים הם מקור ההשראה הכי גדול שלי. כל דבר שאני פוגשת יכול להיות השראה. חנות שנכנסתי אליה, טיול בטבע, שיטוט באינטרנט, עיצוב גרפי, ממש הכל.

נרקיס חן | 05/02/2019

המקום שבו הכל התחיל

ספרי מה המקום או התקופה בהם צברת את הניסיון המשמעותי ביותר שלך כמעצבת?
כמו בכל הסיפורים, הכל התחיל כמעט מהיום שנולדתי לאמא עם חוש עיצוב מפותח. אצלנו בבית לכל מוצר, ואפילו הפונקציונאלי ביותר, היתה חשיבות לעיצוב שלו. גם הטרנדים העולמיים היום הולכים לשם, העיצוב משתלב כחלק בלתי נפרד מפיתוח מוצרים חדשים בכל תחום כמעט ובתחום מוצרי הבית בפרט.
הניסיון הרב ביותר נצבר בפרויקטים עם הלקוחות המאתגרים ביותר (ויש כאלה תמיד), אלו שתמיד ירצו לא להתפשר על כלום ויאתגרו את המעצב שלהם להכניס הכל לתוכנית ושבסוף יווצר חלל פונקציונאלי ועם זאת נעים לשימוש.

 

נרקיס חן

צילום: גולן סויסה 

 

מהו הפרויקט המיוחד ביותר שלך?

הפרויקט המיוחד שלי היה לפני כמה שנים בדירה ברעננה, נכדה שירשה דירה מסבתא. דירה במבנה מיושן עם מסדרון חשוך וארוך, הצעתי לה תכנון פנימי חדש לחלוטין של הדירה תוך כדי שאנו מוסיפים לה סוויטת הורים עם חדר רחצה בעל כניסה כפולה. התכנון החדש העלה את ערך הדירה הרבה מעבר לחידוש הריצופים והתשתיות. אלו הפרוייקטים שאני הכי אוהבת, כשהערך שהבאתי ללקוחות רב ממה שהם בכלל תכננו או ציפו.

 

 

צלם: גולן סויסה

צילום: גולן סויסה

 

 

צלם: גולן סויסה

צילום: גולן סויסה

המורכב ביותר - ספרי על פרויקט בו נדרשת לחשוב באופן יצירתי במיוחד, על מציאת פתרונות לאילוצים ולמגבלות שהיו נתונים בשטח.

בכל פרוייקט כמעט יש אילוצים שסביבם אנו המתכננים טווים את הפתרונות היצירתיים. לאחרונה טיפלתי בתכנון מחדש לדירה בתל-אביב, שביצוע תמ"א מרחף מעליה ולא ברור אם ומתי יקרה. התכנון העכשווי לקח בחשבון כמה תרחישים אפשריים ואפילו פרצנו פתח בקיר בלוקים ליצירת מעבר עתידי לחדרים שעוד לא קיימים (הפתח כרגע סגור בקיר גבס ובלתי נראה לעין).
מעבר לזה כל תכנון הדירה היה מאתגר מאוד. דירה ישנה בצפון תל אביב במיקום מעולה ולכן המשפחה לא רצתה לעבור, אלא לנצל באופן מקסימלי את הנכס הקיים, וכך עשינו.

מהם מקורות ההשראה שלך? מהיכן את שואבת את החשיבה היצירתית? מה גורם לגלגלים שלך להתחיל לפעול?

החיים. החיים הם מקור ההשראה הכי גדול שלי. כל דבר שאני פוגשת יכול להיות השראה. חנות שנכנסתי אליה, טיול בטבע,  שיטוט באינטרנט, עיצוב גרפי, ממש הכל.
סתם קוריוז – את ההשראה לצבעוניות הספה של חלל המשפחה האישי שלי יצרתי מפלטת צבעים שקפצה אלי מכוסות פלסטיק של הילדים שערמתי אחת על השניה ופתאום אמרתי – וואו זה בינגו. צילמתי אותן ועם זה ניגשתי לבחירת הבדים.

 

צלמת סוזי כהן לוינסון

צילום: סוזי כהן לוינסון

 

 

איך נוצר סיפור - כל פרויקט מתחיל ממפגש עם אנשים, משפחה, עם הסיפור שלהם. איך מתחילים לרקום את הסיפור של הבית?

עיצוב פנים מוצלח קודם כל נסמך על חיבור טוב ופתוח עם המעצב/ת פנים. אני תמיד אומרת ללקוחות שלי שככל שהם ירגישו יותר בנוח לשתף אותי בכל ההרגלים הכי קטנים ושטותיים שלהם כך התכנון שלי יהיה מדוייק ומותאם יותר אליהם, וכמובן שהשיח צריך להיות הדדי. לפעמים אני משתפת אותם גם בסיפורים אישיים, כי פתיחות גוררת פתיחות וזה חשוב לי לעשות להם את העבודה הכי טובה ומקצועית בשבילם.

סגנון הוא דבר מתפתח. סגנון הוא דבר שנבנה ובמהלך השנים מדייקים אותו. ספר/י על התפתחות הסגנון האישי שלך.

למדתי עם הזמן להפריד בין הסגנון העיצובי שאני אוהבת ברמה האישית, לסגנון העיצובי שאני מיישמת אצל לקוחות. בכל סגנון עיצובי אני מביאה את ה'אני מאמין' שלי ומייצרת, בשיתוף עם הלקוחות, חלל מעוצב והרמוני. כי יש יופי בכל סגנון ומסוגלות חשובה היא, לא לכפות על לקוח את הסגנון שלי, אלא דווקא לראות את היפה, בסגנון שהוא הכי מתחבר אליו.  והאמת שזה גם מרענן כי אחרת כל הפרוייקטים שלי היו נראים ומרגישים דומים ומי רוצה להשתעמם בעבודה?!

 

דלת גאיה. צילום: נרקיס חן

דלת גאיה. צילום: נרקיס חן

 

 

מה היית אם לא היית מעצבת פנים?
כבר הייתי, עבדתי כמנהלת שיווק במשך שנים רבות בחברות מהגדולות במשק. מאוד אהבתי את העבודה הלא שיגרתית הזו והחשיפה לתחומים שונים שבהם נוגעים. בחברה אחת הייתי מומחית לסבוני גוף איפור וקרמים ובזו שאחריה לסלולר ופתרונות טכנולוגיים ללקוחות עסקים.

על איזה צבע בשום אופן לא תוותרי?

ירוק. ירוק רענן שמביא משב של שמחת חיים לכל חלל בבית/במשרד.
זה יכול להיות בריהוט, בצמחיה, בקיר צבוע או אקססוריז.

איזה משקל את מעניקה לדלתות הפנים בעיצוב שלך?

בבית ממוצע מותקנות 8-10 דלתות פנים. האם דלתות הפנים אצלך הן רקע שנטמע בחלל או שהן הופכות להיות מרכז העניינים? ובעניין הזה, כיצד מייצרים בחירות הרמוניות שמצד אחד יהיו מעוצבות ואופנתיות ומצד שני לא ייצרו רעש עיצובי חזק מדי?

מאוד תלוי בפרוייקט ובמיקום הדלת. לרוב ההשתדלות היא שהדלתות פנים יהיו בהרמוניה עם העיצוב הכללי ויהיו פונקציונאליות לשימוש (מבחינה אקוסטית, עמידות למים וכו'), לעיתים דלת פנים היא במיקום בולט ואז היא הופכת לחלק חשוב מהעיצוב הכללי מבחינת צבע/ חומר/ צורה.

 

צילום: תמר אלמוג

צילום: תמר אלמוג

 

 

מה מסמלת עבורך דלת הכניסה בפרויקט?

האם דלת הכניסה מרמזת בהכרח על הסגנון העיצובי שמאפיין את חללי הפנים? או שדווקא מאפשרת לספר סיפור אחר, מנותק ממה שקורה בפנים? והאם קיים דגם מנצח מבחינתך של דלת כניסה?

דלת הכניסה היא הרושם הראשוני של הבית. היא המקום הראשון שאורח פוגש, ממתין לידה כמה דקות ונכנס. היא מבואה לשאר העיצוב של הבית ותמיד תהיה בהלימה לסגנון העיצובי הכולל.
אין דגם מנצח כמו שאין עיצוב מנצח. כל בית והסגנון שלו והצבעוניות שלו וכמובן סדרי העדיפויות של דייריו. יש שאוהבים דלתות אטומות ויש שאוהבים שהדלת בבוקר מכניסה אור לחלל הכניסה. יש שרוצים 2 כנפיים ואחרים שמעדיפים אחת. בכל בית אני מתכננת כמובן לפי הצרכים שהגדרנו ביחד.

איזו דלת כניסה של רב-בריח היית משלבת אצלך בבית? 

למה לדבר בתיאוריה? בביתי הפרטי משולבת דלת מדגם גאיה של רב-בריח. בצבע ירקרק-אפור. בחרתי בדלת זו מאחר ומאוד אהבתי את המראה והמבנה שלה גם עבור פתחים רחבים (1.40 מ'), שבהם יש דלת וחלק קבוע. הסגנון הכללי של הבית שלי הוא כפרי והיא משתלבת בו נפלא.

 

דלת גאיה. צילום: נרקיס חן

דלת גאיה. צילום: נרקיס חן

 

הראיון התקיים עם נרקיס חן, מעצבת פנים בעלת בוגרת לימודי עיצוב פנים בטכניון בעיצוב פנים (ובעלת תואר ראשון בכלכלה מהטכניון ותואר שני במנהל עסקים מאוני' בן –גוריון) ובעלת 8 שנות ניסיון בתחום. 

מוזמנים לעמוד הפייסבוק של נרקיס.